MENGAPA AKU JADI GURU


MENGAPA AKU JADI CIKGU????????




Dulu, aku tertanya-tanya..... mengapa aku jadi cikgu??? bukan doktor, bukan nurse, bukan pelakon atau apa2 ajerrr pekerjaan yang lain yang ada di muka bumi ni....

aku masih terkenangkan 15 tahun yang lalu, tatkala menghadiri temuduga untuk ke maktab perguruan... salah seorang penemuduga tu tanya.... kenapa aku memilih profesion perguruan... soalan biasa. Memang telah diduga soalan tu yang akan ditanya... so, jawapan aku pun jawapan yang telah dihafal semalaman.... "Saya mahu mendidik anak-anak murid saya dengan baik supaya mereka menjadi manusia berguna dan berjaya dalam segala bidang yang akan mereka ceburi serta menjadi aset negara pada masa hadapan..... ha ha ha..... jawapan stereotype... jawapan yang penuh skema....

walhal sebenarnya.... aku terjatuh cinta kt profesion ni masa aku darjah 5, masa tu, ada seorang cikgu sandaran ngajar math kelas aku... fuuhhhhhh... memang comel dan cute mute.... cantiknya bukan main lagi... bergaya sakan... hari-hari baju yang dia pakai.. cantik-cantik.... aku jadi teruja dan termengelamun.....oooo.. agaknya jadi cikgu ni boleh melaram sakan kotttt?????  So, aku pun mula me’regester’kan  diri aku ni... cikgu, cikgu cikgu dan cikgu........

Alhamdulillah... akhirnya tahun 1997 aku ditawarkan kursus perguruan selama 3 tahun... sahhhhh... lepas ni memang aku akan jadi cikgu.... 

Flashback ke tahun 2000

Tahun 2000 aku pun tamat pengajian dan dipostingkan di tengah2 kota raya besar.... KL... maka bermulalah kerjaya ku sebagai seorang cikgu.....

“selamat pagi cikgu”..... ucaptama yang ku dengar dari anak-anak muridku... hahahahahaha..... kena ngajar Math & BM (Thn 3),  Sains (Thn 4) dan yang paling tak tahannya kena ngajor Moral Tahun 6... aduh siksanya... anak murid lebih besar lagi dari cikgunya... mampukah aku nak control bebudak ni.... udahlah sepatah BM pun tak keluar dari mulut depa... speaking sakan.... oh! My englishhhhhh......

Cabaran... memang mencabar.....!!!!!!!!!

Pas tu.. tak abih lagi cabarannya...  baru seminggu jadi cikgu ...... dlm kelas Thn 3 tu, adalah  sorang insan teristimewa.  Daniel namanya... terpaksa berjalan menggunakan walker.. dan adakalanya berkerusi roda....  di tengah hari nan indah.... dia terlepas “hajat”nya dalam kelas... ohhhh... bau busuknya bukan main..... sapa yang nak buang ni???? Kebetulan... hari tu  “amma” sekolah ambik cuti....,  nak minta tolong tukang kebun... takut la plak... mau tak mau.. terpaksa bergotong royong satu kelas membersihkan ‘hajat’ si Daniel tu.... huhuhuhu......

Sekarang ni.... dah lebih 12 tahun aku bergelumang dengan kerjaya sebagai seorang guru.... macam2 dah aku tempuhi..... lalui.... dan harungi.... dan aku sangat seronok menjadi seorang cikgu.....

JANGAN JELES YEEERRRRR.....

Antara kerjaya cikgu selain jadi cikgu...masa pertandingan bola.. cikgu jadi REFEREE.. masa aktiviti KH.. cikgu jadi PETANI.. masa kutip yuran.. cikgu jadi AKAUNTAN.. masa RMT.. cikgu jadi PELAYAN..... ... masa budak pecah kepala.. cikgu jadi DOKTOR.. masa ceramah.. cikgu jadi MOTIVATOR.. masa hias kelas.. cikgu jadi PELUKIS SENI.. masa persembahan hari guru.. cikgu jadi PENYANYI.. masa baiki kerusi rosak.. cikgu jadi TUKANG KAYU.. masa budak muntah dlm kelas.. cikgu jadi TUKANG SAPU.. masa budak mencuri.. cikgu jadi DETEKTIF.. masa perkhemahan.. cikgu jadi MASTERCHEF.. masa hari kantin.. cikgu jadi PENIAGA PASAR MALAM.. masa masuk waktu solat.. cikgu jadi TOK IMAM.. masa budak bergaduh.. cikgu jadi HAKIM MAHKAMAH.. masa budak sakit kecemasan.. cikgu jadi PEMANDU AMBULANS.. masa merentas desa.. cikgu jadi POLIS TRAFIK.. masa budak sedih.. cikgu jadi PELAWAK SARKIS.. so.... memang .. AKU MAHU JADI CIKGU...



Lepas ni, jangan ditanya lagi... mengapa aku jadi cikgu????..... memang aku suka jadi cikgu....







No comments:

Post a Comment